Mikroforskning i 0.-2. klasse, 30. oktober 2020

0.-2. klasse har på Bisgaard haft besøg af Sara Bøndergaard, som er naturmidler, friluftsvejleder og DGI UDEskoletovholder, og Bjarne Manstrup, som er naturvejleder ved Samsø Naturskole.

Bjarne hjalp med at finde smådyr og fortalte en hel  masse om dem, og det var en samtale, som børnene kunne have haft i timevis. Der var mange spørgsmål og mange småkravl, der skulle artsbestemmes og vises frem, så ungerne lagde næsten ikke mærke til, at det blæste og regnede.

Sara kom hele vejen fra Jylland for at lære både børn og voksne i klassen om mikroforskermetoden. Alle børnene havde på forhånd samlet bænkebidere, regnorme, edderkopper og snegle, og Sara hjalp med at sætte forskningen i gang, hvor der først skulle gættes på de forskellige forsøgs resultater og skrives eller tegnes en begrundelse, og bagefter skulle forsøget udføres og dokumenteres.

0.-2. var vilde med forsøgene, som Sara havde taget med.

Det ene forsøg handlede om at forsøge at finde ud af, om bænkebidere foretrækker at bo lyst & tørt, lyst & vådt, mørkt & tørt eller mørkt & vådt. Børnene skulle ved hjælp af toiletruller lave fire forskellige bænkebiderboliger og holde øje med, hvor bænkebiderne søgte hen. Som det også sker i voksenforskning, var det i denne undersøgelse ikke muligt at konkludere noget, men der kom mange gode ideer til, hvordan man kunne arbejde videre med forsøget.

Det andet forsøg gik ud på at lave et væddeløb mellem forskellige smådyr. De udvalgte dyr blev sat midt på en plastikdug med en bane på, og så kunne der ellers heppes og krydses fingre. Det store ormeløb var underholdende – en af ormene kunne fint forstå det der med at orme om kap, mens en anden ormede i cirkler – og i et andet løb vandt skovgedehamsen selvfølgelig over bænkebideren, selv om der var dem, der syntes, det var en smule snyd, når nu gedehamsen havde så store vinger.

En helt og aldeles dejlig dag, hvor der både var plads til sjov og ballade og til at blive klogere.

Tusind tak til vores gode gæster!

Første skoledag, 10. august 2020

Vi var nok en del, der ikke helt kunne sove i går aftes, eller som var lidt spændte eller nervøse, da vi stod op til morgen. Både de af os, der “bare” skulle begynde på et nyt skoleår, og så selvfølgelig de af os, der skulle noget så stort som at begynde på skolelivet eller på en ny skole.

Heldigvis var dagen ikke bare speciel, men helt specielt dejlig lige fra morgenstunden, hvor gamle børn og voksne og nye børn og voksne samledes på græsplænen over for skolen for at hilse på hinanden, synge først dagens første sang og bagefter vores nye skolesang. Tusind tak til de forældre, der spillede med og sang for sammen med Frederik! Det gav god energi fra første tone.

Anna holdt en tale for os alle og præsenterede både gamle og nye lærere, og alle klasser blev kaldt op, så vi kunne klappe ad dem og byde dem velkommen med maner. Det var tydeligt, at der er sket noget over sommeren, for mange børn var blevet højere, havde tabt mælketænder, fået ny hårfarve eller ny frisure. De havde dog alle en ting til fælles: det var superdejligt at se dem.

Efter præsentation af klasserne og en sidste sang blev det tid at sende de fleste forældre af sted, men 0.-2. klasses forældre fik lige lov til at komme med ind i haven og spise morgenmad sammen med resten af skolens børn og personale, så de kunne være med til at begyndelsen på de nye skoleliv.

Resten af dagen gik med hygge i klasserne og med at lære nye børn og voksne at kende, måske kigge lidt i nogle nye skolebøger eller lege en god leg. Til allersidst mødtes alle skolens børn og voksne igen på plænen over for skolen for at lege “ægge-ægge”, som måske er den sjoveste leg i hele verden. Der kan i hvert fald ikke have været nogen i hele Onsbjerg og omegn, der var i tvivl om, at Samsø Frie Skole er tilbage fra sommerferie.

Tak for en dejlig dag og velkommen til et nyt skoleår!

 

Samsø Frie Skole søger 2 lærere til udskolingen

Vil du indgå i et fagligt og kreativt skolefællesskab? Vil du være en del af en skole i udvikling, hvor fokus er på det nære og det lokale, men hvor det globale indgår som en naturlig del af dagligdagen? Har du mod på at tænke bæredygtighed ind i din undervisning? Vil du være med til at skabe sammenhæng mellem store spørgsmål om klimaet og enkle hverdagsgøremål, som plastreduktion og madspild? 

Vores nye lærere skal gerne tilsammen kunne varetage dansk, matematik, samfundsfag, kulturfag, tysk og naturfaglige fag samt klasselærerfunktioner hos vores ældste elever. Har du kompetencer inden for teater og musik og kan spille til vores samlinger, vil det være en fordel. Har du andre fag at byde ind med, så skriv det endelig i ansøgningen. 

Samsø Frie Skole er en lilleskole med 81 elever fra 0. klasse til og med 9. klasse, som samlæses i 5 grupper. Vi prioriterer bæredygtighed højt og arbejder mod, at skolens hverdag skal blive mere og mere forankret i at være til stede i naturen, både hjemme på skolen og gennem udflugter og projektarbejde på vores ø. 

Ud over de almindelige skolefag undervises de fleste børn ugentligt i madlavning, og vi har morgensamlinger og fortælletime. Børn og voksne spiser veltilberedt, overvejende økologisk, frokost sammen på skolen hver dag. Ca. en fjerdedel af skoleårets uger er temauger, hvor vi arbejder kreativt og eksperimenterende med naturvidenskab, dansk, FNs verdensmål, engelsk, matematik, teater, billedkunst, m.m. Vi flytter gerne undervisningen ud af huset både i temauger og i almindelige skemauger og kan her opdage, hvordan naturen, samske energitiltag og lokal madproduktion hænger sammen med den viden, vi tilegner os inde i klasseværelset. 

Alle medarbejdere i køkken, skole og SFO udgør et fællesskab, hvor humor og respekt er nøgleord, og hvor fokus er på gode arbejdsforhold, samarbejde, trivsel samt pædagogisk og faglig udvikling. Skolens forældre og medarbejdere har et godt samarbejde, som vores nye lærere i særdeleshed skal være en del af. Det er vigtigt for os, at børnene stortrives i et sundt, trygt og kærligt læringsmiljø, og vi lægger stor vægt på, at medarbejderne er engagerede, nærværende og tydelige i mødet med dem. 

Vi forventer, at du:

  • er engageret, ansvarlig, fleksibel og har lyst til at sætte dit positive præg på vores skole.
  • at du har forståelse for, hvad det kræver at indgå i et forpligtende samarbejde, og at alle bidrager med det bedste af sig selv. 
  • har fagligt drive, er nysgerrig og har lyst til at tænke bæredygtighed ind i din undervisning.

Der er som udgangspunkt tale om to fuldtidsstillinger, men de vil også kunne laves til flere stillinger med nedsat tjenestegrad. For at varetage stillingerne er det nødvendigt at være bosat på Samsø. Ansættelse sker efter gældende overenskomst mellem Finansministeriet og LC med tiltrædelse den 1. august 2020. 

Ansøgningen skal være os i hænde senest fredag den 8. maj. Mail din ansøgning med bilag til skoleleder@samsoefrieskole.dk 

Samtaler vil som udgangspunkt blive afholdt i uge 21 og 22. 

Du er meget velkommen til at læse mere om vores skole på www.samsoefrieskole.dk og kontakte skoleleder Anna Mattsson på telefon 86 59 69 79/25 68 09 58 for nærmere oplysninger. 

Temauge om australsk sprog og kultur, 3.-7. februar 2020

I hele uge 6 har 0.-7. klasse arbejdet i værksteder med deres familiegrupper, og alting har drejet sig om Australien.

Mandag og tirsdag var der gang i følgende værksteder:

  • Historie, hvor Vibeke fortalte om forskellige dele af Australiens historie, som børnene bagefter arbejdede videre med gennem plancher med tekst og billeder
  • Idræt, hvor Sebastian lærte børnene at spille australsk fodbold (uden tæv) og afsluttede med en kamp.
  • Kunst, hvor Susie gennemgik forskellige aboriginale kunstarter, og hvor børnene lavede et prikbillede af deres hænder.

Og onsdag og torsdag skulle vi være i disse værksteder:

  • Geografi, hvor Kerstin fortalte om den australske geografi, hvorefter børnene lavede deres egne australienskort.
  • Mytologi, hvor Vibeke dykkede ned i den store og meget gamle mytologi, og hvor børnene kunne lave forskellige produkter, f.eks. en model af Uluru (Ayer’s Rock).
  • Matematik, hvor Sebastian udstyrede børnene med 50.000 (fantasi)kroner og bad dem lave en rejse til Australien med alt muligt spændende, men uden at overskride budgettet.
  • Sprog, hvor Susie fortalte om australsk engelsks særpræg og udtale og fik børnene til at ord-quizze, før de selv skulle lave deres egne ordkort med illustrationer af australske ord og talemåder

Fredagen blev brugt i de åbne værksteder, hvor der var mulighed for at gøre sine produkter færdige før den store og sindssygt flotte udstilling, som vi alle gik rundt og så før frokost.

Det har været en god uge med arbejde på kryds og tværs, hvor vi har kunnet se, hvordan store og små kan hjælpe og supplere hinanden, og hvordan de tager alt det rare og hyggelige med sig til frokost, ud i frikvarteret eller til samling – og vi ved godt nok også meget mere om Australien nu, end vi gjorde, da vi begyndte!

Klassefest i 3.-4. klasse, 6. februar 2020

Temaet var “OMVENDT”, så alle, der havde lyst til at klæde sig ud, skulle komme som det modsatte køn, og der var heldigvis mange, der havde lyst til at give den gas med kjoler og makeup og habit og skæg , og hvad man nu ellers syntes hørte til at lave alting helt omvendt. Sebastian havde valgt den fine Conchita Wurst-stil, så alt var muligt, og hvor var det i det hele taget nogle flotte, glade og seje børn, der mødte til fest.

Alle havde mad med, som blev indtaget efter velkomstdrinken. Desværre var det ganske umuligt for festdeltagerne at spise op, for der var så meget, og det var så lækkert, men det er helt sikkert, at der blev gjort et behjertet forsøg – festmiddagen varede det meste af en time! Tusind tak til børn og forældre for den lækre mad.

Efter maden var det tiltrængt med en svingom i salen, hvor der blev spillet op til stoledans, limbo og stopdans. Efter en god gang rumperyst, blev alle damerne og herrerne sendt rundt på skolen efter spor i den store skattejagt, og det lykkedes efter nogen tids ihærdig søgen at finde skatten. Wuhu!

Efter skatteudbetaling var der til sidst tid til at synge og danse og lege til den store guldmedalje i salen, og det var nogle trætte børn (og nogle pænt døve voksne), der sagde farvel og tak for i aften efter en dejlig fest med masser og sjov, glæde, leg og gang i den.

Vi ses til næste år til endnu et brag af en fest!

(Vi beklager den superringe billedkvalitet, men dansende børn og skidt mobilkamera er bare ikke en god cocktail)