Samsø Frie Skole søger 2 lærere til udskolingen

Vil du indgå i et fagligt og kreativt skolefællesskab? Vil du være en del af en skole i udvikling, hvor fokus er på det nære og det lokale, men hvor det globale indgår som en naturlig del af dagligdagen? Har du mod på at tænke bæredygtighed ind i din undervisning? Vil du være med til at skabe sammenhæng mellem store spørgsmål om klimaet og enkle hverdagsgøremål, som plastreduktion og madspild? 

Vores nye lærere skal gerne tilsammen kunne varetage dansk, matematik, samfundsfag, kulturfag, tysk og naturfaglige fag samt klasselærerfunktioner hos vores ældste elever. Har du kompetencer inden for teater og musik og kan spille til vores samlinger, vil det være en fordel. Har du andre fag at byde ind med, så skriv det endelig i ansøgningen. 

Samsø Frie Skole er en lilleskole med 81 elever fra 0. klasse til og med 9. klasse, som samlæses i 5 grupper. Vi prioriterer bæredygtighed højt og arbejder mod, at skolens hverdag skal blive mere og mere forankret i at være til stede i naturen, både hjemme på skolen og gennem udflugter og projektarbejde på vores ø. 

Ud over de almindelige skolefag undervises de fleste børn ugentligt i madlavning, og vi har morgensamlinger og fortælletime. Børn og voksne spiser veltilberedt, overvejende økologisk, frokost sammen på skolen hver dag. Ca. en fjerdedel af skoleårets uger er temauger, hvor vi arbejder kreativt og eksperimenterende med naturvidenskab, dansk, FNs verdensmål, engelsk, matematik, teater, billedkunst, m.m. Vi flytter gerne undervisningen ud af huset både i temauger og i almindelige skemauger og kan her opdage, hvordan naturen, samske energitiltag og lokal madproduktion hænger sammen med den viden, vi tilegner os inde i klasseværelset. 

Alle medarbejdere i køkken, skole og SFO udgør et fællesskab, hvor humor og respekt er nøgleord, og hvor fokus er på gode arbejdsforhold, samarbejde, trivsel samt pædagogisk og faglig udvikling. Skolens forældre og medarbejdere har et godt samarbejde, som vores nye lærere i særdeleshed skal være en del af. Det er vigtigt for os, at børnene stortrives i et sundt, trygt og kærligt læringsmiljø, og vi lægger stor vægt på, at medarbejderne er engagerede, nærværende og tydelige i mødet med dem. 

Vi forventer, at du:

  • er engageret, ansvarlig, fleksibel og har lyst til at sætte dit positive præg på vores skole.
  • at du har forståelse for, hvad det kræver at indgå i et forpligtende samarbejde, og at alle bidrager med det bedste af sig selv. 
  • har fagligt drive, er nysgerrig og har lyst til at tænke bæredygtighed ind i din undervisning.

Der er som udgangspunkt tale om to fuldtidsstillinger, men de vil også kunne laves til flere stillinger med nedsat tjenestegrad. For at varetage stillingerne er det nødvendigt at være bosat på Samsø. Ansættelse sker efter gældende overenskomst mellem Finansministeriet og LC med tiltrædelse den 1. august 2020. 

Ansøgningen skal være os i hænde senest fredag den 8. maj. Mail din ansøgning med bilag til skoleleder@samsoefrieskole.dk 

Samtaler vil som udgangspunkt blive afholdt i uge 21 og 22. 

Du er meget velkommen til at læse mere om vores skole på www.samsoefrieskole.dk og kontakte skoleleder Anna Mattsson på telefon 86 59 69 79/25 68 09 58 for nærmere oplysninger. 

Temauge om australsk sprog og kultur, 3.-7. februar 2020

I hele uge 6 har 0.-7. klasse arbejdet i værksteder med deres familiegrupper, og alting har drejet sig om Australien.

Mandag og tirsdag var der gang i følgende værksteder:

  • Historie, hvor Vibeke fortalte om forskellige dele af Australiens historie, som børnene bagefter arbejdede videre med gennem plancher med tekst og billeder
  • Idræt, hvor Sebastian lærte børnene at spille australsk fodbold (uden tæv) og afsluttede med en kamp.
  • Kunst, hvor Susie gennemgik forskellige aboriginale kunstarter, og hvor børnene lavede et prikbillede af deres hænder.

Og onsdag og torsdag skulle vi være i disse værksteder:

  • Geografi, hvor Kerstin fortalte om den australske geografi, hvorefter børnene lavede deres egne australienskort.
  • Mytologi, hvor Vibeke dykkede ned i den store og meget gamle mytologi, og hvor børnene kunne lave forskellige produkter, f.eks. en model af Uluru (Ayer’s Rock).
  • Matematik, hvor Sebastian udstyrede børnene med 50.000 (fantasi)kroner og bad dem lave en rejse til Australien med alt muligt spændende, men uden at overskride budgettet.
  • Sprog, hvor Susie fortalte om australsk engelsks særpræg og udtale og fik børnene til at ord-quizze, før de selv skulle lave deres egne ordkort med illustrationer af australske ord og talemåder

Fredagen blev brugt i de åbne værksteder, hvor der var mulighed for at gøre sine produkter færdige før den store og sindssygt flotte udstilling, som vi alle gik rundt og så før frokost.

Det har været en god uge med arbejde på kryds og tværs, hvor vi har kunnet se, hvordan store og små kan hjælpe og supplere hinanden, og hvordan de tager alt det rare og hyggelige med sig til frokost, ud i frikvarteret eller til samling – og vi ved godt nok også meget mere om Australien nu, end vi gjorde, da vi begyndte!

Next

Klassefest i 3.-4. klasse, 6. februar 2020

Temaet var “OMVENDT”, så alle, der havde lyst til at klæde sig ud, skulle komme som det modsatte køn, og der var heldigvis mange, der havde lyst til at give den gas med kjoler og makeup og habit og skæg , og hvad man nu ellers syntes hørte til at lave alting helt omvendt. Sebastian havde valgt den fine Conchita Wurst-stil, så alt var muligt, og hvor var det i det hele taget nogle flotte, glade og seje børn, der mødte til fest.

Alle havde mad med, som blev indtaget efter velkomstdrinken. Desværre var det ganske umuligt for festdeltagerne at spise op, for der var så meget, og det var så lækkert, men det er helt sikkert, at der blev gjort et behjertet forsøg – festmiddagen varede det meste af en time! Tusind tak til børn og forældre for den lækre mad.

Efter maden var det tiltrængt med en svingom i salen, hvor der blev spillet op til stoledans, limbo og stopdans. Efter en god gang rumperyst, blev alle damerne og herrerne sendt rundt på skolen efter spor i den store skattejagt, og det lykkedes efter nogen tids ihærdig søgen at finde skatten. Wuhu!

Efter skatteudbetaling var der til sidst tid til at synge og danse og lege til den store guldmedalje i salen, og det var nogle trætte børn (og nogle pænt døve voksne), der sagde farvel og tak for i aften efter en dejlig fest med masser og sjov, glæde, leg og gang i den.

Vi ses til næste år til endnu et brag af en fest!

(Vi beklager den superringe billedkvalitet, men dansende børn og skidt mobilkamera er bare ikke en god cocktail)

Klassefest i 0.-2. klasse, 30. januar 2020

Så har vi afholdt årets klassefest i 0.-2. klasse. Traditionen tro var klassefesten en bamsefest, hvor det var børnenes yndlingsbamser, der blev inviteret og blev opfordret til at tage deres yndlingsbørn med.

Og sikke mange flotte, fine, seje, pæne og rare bamser og børn, der mødte op til et festligt pyntet klasselokale og velkomstdrinks med vingummibamseoverraskelse. Vi fik hilst på hinanden og på hinandens bamser, fandt vores pladser ved bordet og fik den dejligste bamsemad serveret – tak for mad til bamsebørnenes forældre! Ved bordet blev der talt hyggeligt sammen, maden blev rost til skyerne, og høfligheden var i top – man var vel til fint selskab.

Da alle var stopmætte, legede vi Bamse-Simon siger og dansede bamselimbo og bamsestopdans til stor glæde for både børn og bamser – det er jo ikke hver dag, man kan glide under limbostangen på en kæmpebamse eller sidde en omgang over i stopdans, fordi ens bamse viftede lidt med ørerne, da musikken stoppede.

Bagefter gik den vilde skattejagt, hvor vi skulle finde bamsebogstaver rundt på hele skolen. Bamserne valgte i stor stil lige at holde en pause i sofaen, mens børnene i par gennemsøgte hver en kvadratcentimeter af skolens lokaler og heldigvis endte med at finde alle bogstaverne, selvom et enkelt havde gemt sig bag Sebastians ene øre.

Da de dygtige børn havde tydet skattekoden helt uden bamsernes hjælp, viste det sig, at skatten stod på Annas kontor, og det var altså mærkeligt… alle havde været inde for lede efter bogstaver på kontoret og havde ikke set skyggen af en skat. Vi blev enige om, at der må have været bamser på spil!

Da børnene på eksemplarisk vis havde delt skatten, var der fri leg og Just Dance, indtil vi sagde farvel og tak for i aften og blev enige om, at sådan klassefest da er endda temmelig hyggelig, og at vi helt sikkert afholder en igen næste år!

Next

Samsø Frie Skole søger pædagog til halvtidsstilling

Er du god til at bygge huler, lave snobrød og bruge en hammer? Kan du lave en kompostbunke, grave en køkkenhave og se charmen i at undersøge en snegl? Så er du måske den pædagog, vi søger til vores SFO, Fridusen. 

Om os: 
Samsø Frie Skole har 82 børn fra 0. klasse til og med 9. klasse, som samlæses i 5 grupper. Når børnene fra 0. til 3. klasse er færdige med deres skoledag, fortsætter de i skolens SFO. Vi er en bredt sammensat medarbejdergruppe på ni lærere, en pædagog, en pedel, to SFO-medarbejdere, en køkkenleder, en skolesekretær, en bogholder og en skoleleder. Skolen har en forældregruppe, der er engageret og glad og gerne lægger en masse energi i skolens liv. Alle medarbejdere i køkken, skole og SFO udgør et fællesskab, hvor humor og respekt er nøgleord, og hvor fokus er på gode arbejdsforhold, samarbejde, trivsel samt pædagogisk og faglig udvikling. Skolens forældre og medarbejdere har et godt samarbejde, som du i særdeleshed skal være en del af. Det er vigtigt for os, at børnene stortrives i et sundt, trygt og kærligt læringsmiljø, og vi lægger stor vægt på, at medarbejderne er engagerede, nærværende og tydelige i mødet med dem. 

Om dig: 

  • Du er uddannet pædagog og fagligt forankret i din pædagogiske praksis. 
  • Du er en tydelig voksen, som kan tænke nyt og har lyst til at byde ind i forhold til Fridusens udvikling.
  • Du elsker at sætte lege, spil eller andet i gang både indendørs og udendørs.
  • Du er en positiv og nærværende person med lyst og overskud til at være sammen med børn – også i svære situationer.
  • Du er en god sparringspartner for de andre voksne og beder også andre om hjælp, hvis du har behov for det.
  • Du er struktureret i din tilgang til opgaver og aktiviteter, og du spræller og laver fis, når du kan fornemme, at der er plads til det. 

Løn og ansættelse
Der er tale om en halvtidsstilling med ca. 17,5 ugentlige gulvtimer i SFO’en samt tre uger i  Sommer-Fridusen i skolernes sommerferie. I dine opgaver indgår også planlægning af aktiviteterne i Fridusen, kommunikation med forældre, oprydning, deltagelse i møder, pædagogiske dage og arrangementer med børn og forældre. Din ansættelsesgrad vil således være ca. 52 %. Derudover kan det evt. blive muligt med flere timer i form af en støttefunktion i skoletiden. Lønnen fastsættes efter gældende overenskomst mellem BUPL og Skoleforeningerne ved Frie Grundskoler. Ansættelsen er med tiltrædelse hurtigst muligt.

Frist 
Ansøgning med CV sendes til skoleleder Anna Mattsson på skoleleder@samsoefrieskole.dk
Der afholdes løbende samtaler i januar 2020, så send din ansøgning snarest muligt.