Klasselærer søges til lille samlæst klasse

Er du en engageret og kompetent lærer med lyst til at være med til at skabe den bedste skolehverdag for en flok nysgerrige, flittige og søde børn? Brænder du for at inspirere børn til at forstå og værdsætte naturen gennem praktiske aktiviteter og eksperimenter? Vi søger en kollega, der deler vores passion for læring og trivsel i et trygt og inspirerende miljø.

Om skolen og stillingen: 

Samsø Frie Skole er en velfungerende og inkluderende lilleskole med et stærkt lærerteam og engagerede forældre. Skolen er på en spændende rejse mod at blive en skole, der er dybt forankret i udeundervisning og bæredygtighed, og vi leder efter en lærer, der er klar til at tage del i den rejse.  

Vi er en lille skole (68 børn i august 2024) med stærkt fokus på fællesskabet og børnenes trivsel og vi arbejder målrettet hver dag for at skabe et inkluderende og støttende miljø, hvor alle børn føler sig set og hørt. Vi arbejder med positiv pædagogik som et fundament for børnenes dagligdag og vi har fokus på at anerkende alle børn for deres indsats. 

Som klasselærer hos os vil du få ansvaret for en lille samlæst klasse (de ældste børn i indskolingen). Du vil primært skulle undervise i egen klasse med blandt andet dansk som et af dine fag. Den endelige fagfordeling for næste skoleår bliver først lagt fast efter ansættelsen og vi opfordrer derfor alle ansøgere til at angive deres kompetencer og interesser bredt. Hvis du har musikalske talenter eller håndværksmæssige færdigheder opfordrer vi dig til at inkludere disse i din ansøgning. 

I samarbejde med dine kollegaer er du med til at skabe et trygt og inspirerende læringsmiljø for børnene og bidrage til deres faglige og personlige udvikling. På vores lilleskole vægter vi samarbejdet mellem alle skolens ansatte højt. For eksempel har vi 10 temauger om året, hvor vi tilrettelægger undervisningen med tværfaglige forløb på tværs af alderstrin. Alle lærere deltager i planlægning, udførelse og evaluering af sådanne uger. 

Vi synes at undervisning skal være praksisnær og vi flytter ofte undervisningen ud af huset for at lære om hvordan naturen, biodiversiteten eller lokal madproduktion på vores ø hænger sammen med den viden, vi tilegner os inde i klasseværelset. 

Om dig:

  • Du har en relevant læreruddannelse
  • Du har gode samarbejdsevner og en anerkendende tilgang til elever og kollegaer
  • Du har en passion for det grønne klasselokale og brænder for at inspirere de små til at forstå og værdsætte naturen gennem leg, eventyr og kreativitet
  • Du kan lide at være udenfor og er nysgerrig på, hvordan man kan tilrettelægge anderledes skoledage i naturen. 
  • Du er tydelig, er god til at rammesætte undervisningen og har evne til at skabe et trygt og inspirerende læringsmiljø for børnene
  • Specialpædagogisk viden er en fordel, men ikke et krav

Vi tilbyder:

  • En bredt sammensat medarbejdergruppe, hvor humor og respekt er nøgleord, og hvor fokus er på gode arbejdsforhold, stærkt fællesskab og samarbejde
  • En inkluderende og værdibaseret skole med fokus på trivsel og faglighed
  • Tæt samarbejde med forældre og lokalsamfund
  • Mulighed for at arbejde med forskellige undervisningsmetoder og pædagogiske tilgange

Der er tale om en fast deltidsstilling (ca 80%) med ansættelse fra den 1. august 2024. Ansættelse sker efter gældende overenskomst mellem Finansministeriet og LC. Alle ansøgninger behandles fortroligt.

Er du den vi søger? Så send din ansøgning og CV til skoleleder Anna Mattsson på mail: skoleleder@samsoefrieskole.dk senest den 27. maj 2024. Vi ser frem til at høre fra dig.

For mere information om Samsø Frie Skole, besøg vores hjemmeside: www.samsoefrieskole.dk

 

Første skoleuge på Samsø Frie Skole, august 2021

Endelig er vi i gang igen, og sikke en dejlig start!

Vi er mange, der har savnet hinanden i sommerferien – og faktisk også de sidste par år. Nu er vi sammen til spisning, samlinger, frikvarterer, fortælletimer og meget mere, og hvor er det skønt at kunne være det igen.

I løbet af ugen er der blevet lavet mange ting både fælles og i klasserne, bl.a. har 3.-4. klasse lavet flotte transparente selvportrætter, 0.-2. klasse har været på skoleårets første tur til Bisgaard, vi har fået spritnye og seje familiegrupper og alle har fået nye skolebøger, nye klassekammerater og måske nyt klasselokale.

Første skoledag var en fest, hvor vi kunne invitere forældre med i skole, spise morgenmad sammen og nyde det smukke regnvejr, der lige kiggede forbi i den sidste del af vores udendørs samling. Men pyt med det, vi klarede det hele, og i særdeleshed klarede vores nye børn deres første dag på sejeste måde. Tak, fordi I alle kom…

…og velkommen til et nyt, spændende, lærerigt, sjovt, osv. skoleår!

 

Mikroforskning i 0.-2. klasse, 30. oktober 2020

0.-2. klasse har på Bisgaard haft besøg af Sara Bøndergaard, som er naturmidler, friluftsvejleder og DGI UDEskoletovholder, og Bjarne Manstrup, som er naturvejleder ved Samsø Naturskole.

Bjarne hjalp med at finde smådyr og fortalte en hel  masse om dem, og det var en samtale, som børnene kunne have haft i timevis. Der var mange spørgsmål og mange småkravl, der skulle artsbestemmes og vises frem, så ungerne lagde næsten ikke mærke til, at det blæste og regnede.

Sara kom hele vejen fra Jylland for at lære både børn og voksne i klassen om mikroforskermetoden. Alle børnene havde på forhånd samlet bænkebidere, regnorme, edderkopper og snegle, og Sara hjalp med at sætte forskningen i gang, hvor der først skulle gættes på de forskellige forsøgs resultater og skrives eller tegnes en begrundelse, og bagefter skulle forsøget udføres og dokumenteres.

0.-2. var vilde med forsøgene, som Sara havde taget med.

Det ene forsøg handlede om at forsøge at finde ud af, om bænkebidere foretrækker at bo lyst & tørt, lyst & vådt, mørkt & tørt eller mørkt & vådt. Børnene skulle ved hjælp af toiletruller lave fire forskellige bænkebiderboliger og holde øje med, hvor bænkebiderne søgte hen. Som det også sker i voksenforskning, var det i denne undersøgelse ikke muligt at konkludere noget, men der kom mange gode ideer til, hvordan man kunne arbejde videre med forsøget.

Det andet forsøg gik ud på at lave et væddeløb mellem forskellige smådyr. De udvalgte dyr blev sat midt på en plastikdug med en bane på, og så kunne der ellers heppes og krydses fingre. Det store ormeløb var underholdende – en af ormene kunne fint forstå det der med at orme om kap, mens en anden ormede i cirkler – og i et andet løb vandt skovgedehamsen selvfølgelig over bænkebideren, selv om der var dem, der syntes, det var en smule snyd, når nu gedehamsen havde så store vinger.

En helt og aldeles dejlig dag, hvor der både var plads til sjov og ballade og til at blive klogere.

Tusind tak til vores gode gæster!

Første skoledag, 10. august 2020

Vi var nok en del, der ikke helt kunne sove i går aftes, eller som var lidt spændte eller nervøse, da vi stod op til morgen. Både de af os, der “bare” skulle begynde på et nyt skoleår, og så selvfølgelig de af os, der skulle noget så stort som at begynde på skolelivet eller på en ny skole.

Heldigvis var dagen ikke bare speciel, men helt specielt dejlig lige fra morgenstunden, hvor gamle børn og voksne og nye børn og voksne samledes på græsplænen over for skolen for at hilse på hinanden, synge først dagens første sang og bagefter vores nye skolesang. Tusind tak til de forældre, der spillede med og sang for sammen med Frederik! Det gav god energi fra første tone.

Anna holdt en tale for os alle og præsenterede både gamle og nye lærere, og alle klasser blev kaldt op, så vi kunne klappe ad dem og byde dem velkommen med maner. Det var tydeligt, at der er sket noget over sommeren, for mange børn var blevet højere, havde tabt mælketænder, fået ny hårfarve eller ny frisure. De havde dog alle en ting til fælles: det var superdejligt at se dem.

Efter præsentation af klasserne og en sidste sang blev det tid at sende de fleste forældre af sted, men 0.-2. klasses forældre fik lige lov til at komme med ind i haven og spise morgenmad sammen med resten af skolens børn og personale, så de kunne være med til at begyndelsen på de nye skoleliv.

Resten af dagen gik med hygge i klasserne og med at lære nye børn og voksne at kende, måske kigge lidt i nogle nye skolebøger eller lege en god leg. Til allersidst mødtes alle skolens børn og voksne igen på plænen over for skolen for at lege “ægge-ægge”, som måske er den sjoveste leg i hele verden. Der kan i hvert fald ikke have været nogen i hele Onsbjerg og omegn, der var i tvivl om, at Samsø Frie Skole er tilbage fra sommerferie.

Tak for en dejlig dag og velkommen til et nyt skoleår!

 

Temauge om australsk sprog og kultur, 3.-7. februar 2020

I hele uge 6 har 0.-7. klasse arbejdet i værksteder med deres familiegrupper, og alting har drejet sig om Australien.

Mandag og tirsdag var der gang i følgende værksteder:

  • Historie, hvor Vibeke fortalte om forskellige dele af Australiens historie, som børnene bagefter arbejdede videre med gennem plancher med tekst og billeder
  • Idræt, hvor Sebastian lærte børnene at spille australsk fodbold (uden tæv) og afsluttede med en kamp.
  • Kunst, hvor Susie gennemgik forskellige aboriginale kunstarter, og hvor børnene lavede et prikbillede af deres hænder.

Og onsdag og torsdag skulle vi være i disse værksteder:

  • Geografi, hvor Kerstin fortalte om den australske geografi, hvorefter børnene lavede deres egne australienskort.
  • Mytologi, hvor Vibeke dykkede ned i den store og meget gamle mytologi, og hvor børnene kunne lave forskellige produkter, f.eks. en model af Uluru (Ayer’s Rock).
  • Matematik, hvor Sebastian udstyrede børnene med 50.000 (fantasi)kroner og bad dem lave en rejse til Australien med alt muligt spændende, men uden at overskride budgettet.
  • Sprog, hvor Susie fortalte om australsk engelsks særpræg og udtale og fik børnene til at ord-quizze, før de selv skulle lave deres egne ordkort med illustrationer af australske ord og talemåder

Fredagen blev brugt i de åbne værksteder, hvor der var mulighed for at gøre sine produkter færdige før den store og sindssygt flotte udstilling, som vi alle gik rundt og så før frokost.

Det har været en god uge med arbejde på kryds og tværs, hvor vi har kunnet se, hvordan store og små kan hjælpe og supplere hinanden, og hvordan de tager alt det rare og hyggelige med sig til frokost, ud i frikvarteret eller til samling – og vi ved godt nok også meget mere om Australien nu, end vi gjorde, da vi begyndte!