Skolerejse til Haastrup, 15. maj 2019

Onsdag besøgte vi Egeskov, og alle børnene i 0.-7. klasse stod af bussen fra Haastrup i høj sol og ditto humør. Efter en tur rundt i de smukke haver, var der mulighed for at besøge en masse spændende udstillinger, f.eks. var der cykler, motorcykler og meget andet fra 1800-tallet, og der var selvfølgelig veteranbilmuseet og den gamle købmandsbutik.
Vi forsøgte også at se, om børn virkelig kunne forsvinde i Egeskovs labyrinter, men vi har da vist fået de fleste af dem med hjem igen, men ellers må I lige sige til. Derudover var det godt nok nogle seje labyrinter, og gangbroerne oppe under træernes toppe var en oplevelse for alle.

Da vi kom hjem fra den gode tur, var der militærtræning for de friske, mens der blev gjort klar til aftensmad i det grønne ude ved Haastrups bålhytte. Kl 18.00 kunne vi sætte tænderne i de lækreste grillede hotdogs og begynde at tale om, hvem der skulle deltage i – TADAH! – året store talentshow.

Talentshowet var selvfølgelig en kæmpe succes med fantastiske indslag fra børn i alle aldre. Og i år var de strenge dommere meget uenige om hvem, der skulle løbe af med sejren. De blev dog efter lange og udmattende skænderier til sidst enige og valgte også at uddele en ærespris. Tak til de seje deltagere for et fedt show – vi glæder os til næste år.

I skrivende stund er vi på hjem hjem. og det er helt sikkert, at vi glæder os meget til, at færgen lægger til i Sælvig kl. 13, men det er endnu mere sikkert, at vi tager af sted igen næste år!

Tak til alle, der var med til at gøre skolerejsen til Haastrup Friskole sådan en dejlig tur.

Skolerejse til Haastrup, 14. maj 2019

Skolerejsens anden dag foregik i Svendborg.

Først besøgte vi Naturama, hvor de forskellige klassetrin fik  guidede rundvisninger om hvaler, fugle, dinosaurer. Der var også tid til at kigge rundt på egen hånd og se (og røre!) en isbjørn. Godt nok en udstoppet en, men alligevel – den var ærefrygtindgydende stor.

Efter frokost og lidt souvenirshopping gik 6. og 7. klasse på opdagelse i Svendborg bymidte, mens 0.-5. klasse blev hentet af vores søde buschauffør, som satte hele flokken af ved Svendborg Svømmeland til 2 timers vandsjov.

Så mens 6. og 7. klasse shoppede igennem, blev der sprøjtet og plasket og da også svømmet lidt af 0.-5., og det kan nok være, at det var nogle trætte børn, der kæmpede med at holde sig vågne i bussen efter al den motion.

En gang kyllingeburgere og lidt spas senere kunne dagen afsluttes roligt, hurtigt og hyggeligt.

Skolerejse til Haastrup, 13. maj 2019

Afrejsen fra Samsø var sprængfyldt med god energi, og der var kortspil og grin og figenstænger og kaffe (til de voksne). Efter en veloverstået færgetur kunne vi stige op i de megalækre busser og bare læne os tilbage i lidt over to timer.

Turen over Fyn var smuk og fuld af godt humør, og madkasserne blev flittigt åbnet og lukket og åbnet igen. Der blev kun sagt: “Hvornår er vi der?” 134 gange, så tålmodigheden var i top.

Efter 2½ times kørsel kunne vi endelig stige ud, slæbe bagagen ind på Haastrup Friskole og finde vores sovepladser. Fri leg på skolens dejlige legeplads og boldbane gav bevægelse i kroppen og masser af frisk luft før aftensmaden, som vi spiste udenfor.

Så kunne der leges før sengetid – en god afslutning på skolerejsens første dag.

Påskeafslutning, april 2019

Den sidste skoledag før påske tilbragte 0.-6. klasse i æggenes tegn. Dennis havde kogt mere end 100 æg, og da der var kommet styr på grunden til, at vi holder påske, kom tusser og bunker af æg frem, så børnene kunne gå påskeægsmalingsamok.

Efter grundig ægpyntning var det på med overtøjet og de gode gåsko, for turen gik til Dyret, hvor æggene skulle stå deres prøve. Efter en hyggelig vandre- og “klatre”tur blev banerne kridtet op, og de håbefulde æggetrillere konkurrerede indbyrdes i indskoling, 4.-5. klasse og 6. klasse.

Terrænet var bøvlet, men børnene var superseje til at komme tæt på målet, og der måtte nøje opmålinger til, før en vinder kunne udpeges. Efter klapsalver og lidt spisning af usmadrede æg, kunne vi gå hjem igen til lækker ferieburger og fredagsrengøring.

Og så er det ægge engang løgn, at vejret var smukt og solrigt hele turen… lige indtil de sidste børn drejede ned ad Stadionsvej.

God påske til jer alle!

Teateruger, marts 2019

Samsø Frie skoles børn og voksne har haft nogle spændende, hårde, fede, frustrerende, lærerige, skønne, sjove og festlige teateruger.

Årets tema var H. C. Andersen-eventyr, men med et twist. For eventyrene skulle skrives om, så der var roller til alle, og sted og tid skulle også ændres. Børnene blev delt ind i fem grupper – en musikgruppe og fire teatergrupper – og teatergrupperne fik hver et eventyr, som skulle bearbejdes sammen med to lærere. Klassikerne, som blev taget i kærlig behandling, var: Prinsessen på ærten, Kejserens nye klæder, Klods-Hans og Den grimme ælling.

Musikgruppens opgave var at lave forgrunds- og stemningsmusik og også lydeffekter, som endte med at være så forskellige som indisk markedsstemning, cafémiljø og møgvejr.

Næsten alle dage i teaterugerne blev begyndt med sang, beskeder og en leg eller dramaøvelse, som lærerne havde forberedt. Der skulle leges spejl og pustes til balloner, der skulle transporteres (ulækre, syntes nogle) madvarer i kæde, og der var mange grin og god stemning.

Den første uge gik hovedsagelig med at omskrive eventyrene til manuskripter, finde kostumer og lave de første rekvisitter. Og der blev selvfølgelig konsulteret med musikgruppen om lyd og sang og musik, så de havde også hele tiden nok at se til.

Anden uge var endnu mere travl, for de sidste ting skulle på plads, og der skulle øves på scenen, som var et stort telt på vores terrasse. Der måtte finjusteringer og afkortning af kulisseplader til, før scenen kom helt på plads, og den måtte faktisk også rejses igen efter en weekend med lidt blæsevejr.

Børnene arbejdede sammen på kryds og tværs, og store og små hjalp hinanden – også når det lige var lidt bøvlet. Det var vi meget glade for at se, og det lykkedes os derfor med hiv og sving at være klar til generalprøven, som blev spillet for børn fra Rumlepotten, Børnehuset og Samsø Skole.

Efter generalprøven og de sidste instruktioner og aftaler, var hele skolen klar til den store og vilde premiere på stykket “H. C. Andersen vender tilbage”. Gården var fyldt med forventningsfulde forældre og andet godtfolk, og vi håber, I morede jer og måske også kneb en lille tåre. Ungerne var glade og stolte.

Vi er også meget stolte af alle vores seje børn, som på så kort tid kunne skrive stykke og musik, lave rekvisitter og øve, øve, øve. Så tusind tak til alle skønne børn på Samsø Frie Skole, vi må gøre det igen næste år!