Generelt
Hvert år i november laves standardiserede test og prøver af børnenes faglige standpunkt i læsning, stavning og matematik på samtlige klassetrin. Børnene testes som udgangspunkt på det niveau, som de skulle have efter det netop afsluttede skoleår. Resultaterne danner grundlag for en målrettet undervisning i det igangværende skoleår. De test, der benyttes, er fra standardiserede tests udvalgt fra HOGREFE. Testplanen med uddybende oplysninger om de forskellige test ligger på skolens hjemmeside.
En gang om året, i november, indkalder skolen til trekantsamtaler (skole-hjem samtaler), hvor der er deltagelse af klasselærer, forældre og barn. Inden trekantsamtalerne har hver lærer skrevet udtalelse i barnets elevplan om den enkelte barns sociale trivsel og faglige standpunkt i samtlige fag, ligesom SFO-personalet skriver udtalelse om barnets sociale trivsel i SFO. Disse udtalelser gennemgår klasselæreren ved trekantsamtalen, hvor hver enkelt barns faglige, fysiske, psykiske og sociale udvikling tages op.
Der afholdes to årlige forældremøder hvor trivsel, undervisning og specifikke emner diskuteres såvel fælles som i klasserne.
Mindst en gang årligt afholder skolen debataften / cafémøde for nuværende og kommende forældre. Her debatteres skolens faglige- og sociale profil og ønsker for den fremtidige udvikling tages med i det kommende bestyrelses- og skolearbejde.
Hvert 2. år gennemfør skolen en trivselsmåling. Resultaterne af denne undersøgelse af elevernes psykiske og fysiske trivsel i undervisningen og på skolen generelt sendes til forældrene og er tilgængelig på skolens hjemmeside, ligesom resultaterne danner grundlag for forbedringspunkter, der besluttes på lærermøde.
På ugentlige lærermøder diskuteres børnenes trivsel, både generelt og for enkelte barn, og på efterfølgende teammøder diskuteres børnenes faglige udvikling og pædagogiske metoder.
Efter hver temauge evalueres ugens forløb og det faglige indhold sammen med børnene. Ved skoleårets slutning evalueres skoleåret sammen med børnene i fællestimer.
Ved to ugentlige morgensamlinger og dagligt efter den fælles frokost foretages en fælles bearbejdning af eventuelle konflikter.
Skolen har formuleret en antimobning og trivselspolitik, der er tilgængelig på skolens hjemmeside, og som evalueres årligt.
I starten og slutningen af skoleåret, samt to gange i løbet af skoleåret afholdes pædagogiske dage med deltagelse af alle ansatte på Samsø Frie Skole. På pædagogiske dage arbejdes der med skolens faglige- og pædagogiske metoder og med samarbejdsrelationerne medarbejderne imellem.
Specifikt for 2024-2025
Skolen har i det seneste år oplevet stor vækst, og mange nye elever er begyndt på flere klassetrin. Derfor har vi i dette skoleår et stærkt fokus på vores skolekultur: Hvordan gør vi tingene? Hvorfor gør vi det på den måde? Hvordan sikrer vi god trivsel for alle? Og hvordan formidler vi vores skolekultur til de nye børn på skolen?
I dette skoleår har vi også fokus på forældresamarbejdet og på at sætte rammer for dette samarbejde. Vi er en skole, der inviterer til et tæt og stærkt forældresamarbejde, og derfor det vigtigt for os som skole at være tydelige om, hvordan vi ønsker, at samarbejdet skal fungere og være tydelige i vores forventninger til samarbejdet. I august 2024 afholdt vi en pædagogisk dag med dette tema, og vi har inviteret til en forældrecafé i november 2024, hvor temaet er skole-forældre-samarbejde.
I skoleåret 2024-2025 har vi desuden fokus på at styrke medarbejdernes viden inden for det specialpædagogiske område. For at gennemføre dette har vi blandt andet inviteret PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) til pædagogiske dage og styrket samarbejdet med de dygtige psykologer og konsulenter fra PPR Skanderborg, som vi samarbejder med.