Vores SFO “Fridusen”

Helt sidst på skoleåret 2018/2019 fandt vi endelig frem til det nye navn til vores SFO. Vi havde flere navne i spil, der var mange gode bud, og børnene var med til at stemme på det navn de bedst kunne lide. Der blev snakket og summet over hvilket navn der var det bedste, og nogen tvivl var der også. Pludselig et bud på et navn som faldt i god smag: FRIDUSEN.

Fra august 2019 er vi fire voksne som arbejder eller er tilknyttet Fridusen: Sarah, Majken, Signe og Julia.

ALLE dage starter Fridusen med en kort fælles samling. Vi får set hvem der er mødt i Fridusen og hvad der rører sig i børnene, givet beskeder og snakker om hvad vi skal den pågældende dag.

Dagen er opdelt således:

  • Samling
  • Følger til bus
  • SFO mad – som står fremme
  • Aktivitet/udedag
  • Følger til bus
  • Oprydning og afhentning af børn

Vi har i personalegruppen nogle overordnede rammer/retningslinjer vi synes er vigtige følge når man går i Fridusen:

Man siger hej og farvel

Man hører efter hvad den voksne siger

Man rydder op efter sig selv

Vi taler ordentligt til hinanden

 

Pædagogisk udgangspunkt i Fridusen

Omsorg og tillid:

Vi efterstræber at være tydelige og engagerede voksne, der arbejder med anerkendelse og relationer. Vi har fokus på den nære, positive og kærlige relation. Vi arbejder på at skabe et tillidsfuldt, troværdigt og respektfuldt forhold med det enkelte barn. Det gør vi ved at være imødekommende, accepterende og omsorgsfuldt støttende. Vi er bevidste om, at anerkendelse har stor værdi for barnet, for at kunne udvikle dets potentiale og ressourcer.

Selvreflektion og fællesskab:

Vi støtter og vejleder via dialogen og har på den måde også fokus på udviklingen af barnets selvrefleksion. Vi tror på, at vi på den måde hjælper barnet til at udvikle større forståelse for sig selv, for andre og til at kunne gennemskue egne handlinger og forestillinger. Vi tydeliggør fællesskabets værdi og vigtigheden af alles funktioner – stor som lille.

Vi arbejder med, at alle er ansvarlige for fællesskabet og at alle har et eget ansvar for den gode stemning. Vi er opmærksomme på, at børn også lærer af børn, og derfor har brug for deres private rum – hvor vi voksne ikke overvåger dem. Derfor bruger vi tid på at lære børnene at bede om hjælp – når dette behøves.

Ligeværd:

I vores verden er alle børn og voksne unikke og ligeværdige. Vi tilbyder kærlige, trygge og forudsigelige rammer, med mulighed for frirum, kreativ udfoldelse og plads til nysgerrighed.