Hvordan arbejder vi med bæredygtighed?

For os betyder bæredygtighed respekt for mennesker, miljø og økonomi på en og samme tid. Det betyder en prioritering af social omtanke, kreativitet, musik og høj faglighed. Det betyder omsorg for og læring om (og i) naturen. Og forståelse om økonomiske sammenhænge.

Bæredygtighed er en ambition, en grundværdi og en pionerånd, som vi ønsker at integrere i vores skoles væsen. Noget gør vi allerede godt og meget kan vi blive bedre til – vi er ikke perfekte og bliver det nok heller aldrig. Men vi vil gerne gøre det, så godt vi kan. Kan vi som lille ø-skole “redde” verden? Nej, måske ikke. Men vi kan inspirere, uddanne og danne hinanden til helt naturligt at tænke i bæredygtighed. Helst i så vid udstrækning, at bæredygtighed ikke længere er et buzz-word, men en naturlighed.

På et hverdags-praktisk plan skal vi som ny skole til at beslutte os for, hvordan vi øver os i bæredygtighed og lærer bæredygtig adfærd. Det kan være temauger og projekter, fakta og viden. Men det kan i lige så høj grad være at øve sig på hverdagens små og store gøremål: At tænke i plastreduktion og madspild, at være nysgerrige overfor og respektere hinanden som de mennesker vi er, at få besøg af den lokale landmand og høre om hvordan forretning og jorddyrkning hænger sammen. Det kan også ‘bare’ være at øve sig i at trække vejret og have det godt – for hvis vi ikke kan det, så vælter alt det andet også. Tænk bare hvor mange ting, man kan lære på én gang ved at gå ud og stikke hænderne i jorden.

Hos os betyder det med råvarer og mad også meget. Vi bygger et fællesskab op omkring den daglige madordning, hvor børnene deltager på kryds og tværs af klasser. Vi vægter det at spise sammen højt og gerne udenfor i (næsten) al slags vejr. Og vi lærer om den mad vi spiser, hvordan den vokser og hvor den kommer fra. Det er også bæredygtighed for os.

Faktisk synes vi, vi er ret heldige, sådan at være en lille ø-skole. For alle aspekter af bæredygtighed findes på Samsø: Miljøet, menneskerne og økonomien. Her er der meget kort mellem mennesker, og dermed meget kort fra tanke til handling, fra spørgsmål til svar og fra idé til udvikling. Og sådan en skole er vi.

Har du forslag, ideer, inputs, samarbejde på hjerte? Så tøv ikke med at kontakte os: kontor@samsoefrieskole.dk