Skolebetaling

Samsø Frie Skole er en fri grundskole. Det betyder, blandt andet, at der er krav om, at skolens økonomiske grundlag, udover statstilskud, skal være forældrebetaling. For skoleåret 2024-2025 udgør forældrebetalingen:

• Skolepenge for første barn: 1340 kr. pr. måned
  • Skolepenge for andet barn: 980 kr. pr. måned
  • Skolepenge for tredje barn og efterfølgende: gratis
  • Skolemad (obligatorisk): 375 kr. pr. måned
  • SFO: 670 kr. pr. måned.

Der er ikke søskendereduktion på SFO-betaling eller på betaling for skolemad.

Alle rejser og undervisningsmaterialer er inkluderet i skolepengene.

Skolepengene reguleres fremadrettet hvert år i august på baggrund af prisindekset – jf. prisudviklingen i Danmark. Skoleåret går fra 1. august til 31. juli og der betales skolepenge alle 12 måneder.

Der kan søges statsligt fripladstilskud til skolepenge og SFO-betaling. Fripladstilskuddet skal søges primo september i det igangværende skoleår. På grundlag af husstandsindkomsten det sidste kalenderår beregnes, hvorvidt der ydes fripladstilskud. Tilskuddet bevilliges i december for hele det igangværende skoleår, og hele årstilskuddet benyttes til reduktion af skolepengene for månederne januar til juli i det igangværende skoleår.

Skulle en familie i forbindelse med arbejdsløshed, skilsmisse eller en anden uventet økonomisk ændring af familiens økonomi have svært ved at betale skolepengene, så har bestyrelsen mulighed for i en kortere periode indgå en midlertidig aftale om nedsættelse af skolepenge. Man skal i så fald henvende sig til skolelederen med en skriftlig begrundet ansøgning. Bestyrelsen vil på baggrund af jeres ansøgning tage stilling til en eventuel tildeling fra skolens egen pulje.