Afslutningsuge, juni 2019

De første tre dage af afslutningsugen var 0.-6. klasse “alene hjemme” på skolen, fordi 7.-9. klasse var taget af sted for at hygge sig gevaldigt på lilleskolefestivalen i Aalborg. Derfor måtte der ske lidt ud over det sædvanlige på Samsø også.

Mandagen foregik hjemme på skolen, hvor der var arrangeret teambuildinglege. Her skulle børnene blandt andet lege “Daske med taske”, se hvor mange børn, der kunne være på en af de grønne mælkekasser og trække tov. Dagen sluttede med en opvisning, hvor alle holdene viste gode tips og tricks i de discipliner, der var lykkedes bedst for dem. F.eks. blev det på ekspertvis demonstreret, hvordan der kan være 10 børn på en mælkekasse!

Tirsdag var første turdag, og turen gik nordpå til Samsø Labyrinten. Vi var så heldige, at vi fik lov til at køre derop i Grøntsagssafarien, og der var sang og grin hele vejen. Tusind tak for turen! Vel oppe ved labyrinten blev vi budt rigtig hjerteligt velkommen og sat ind i sagerne, så vi kunne have en god gåtur i det grønne. Vi havde fået lov til at få vores helt egen stifinder (Stor tak til Samsø Labyrinten for den!), og så kunne vi begive os af sted i hold og finde vej ved at svare på spørgsmål om Samsø Frie Skole. Det skulle dog vise sig ikke at være så let – mange af os måtte ad omveje ind til midten, men vi klarede den, og alle børn er da vist også kommet ud igen!

Onsdag cyklede vi til stranden og kastede os i bølgen blå, spillede beach volley og lege en masse andre udendørslege. Vi blev aldrig helt rigtigt færdige med at bade, lege og hygge os,  men hjem skulle vi jo, og de kom vi på fineste cykelvis.

Torsdag var klasselærerdag og blev for de flestes vedkommende tilbragt med oprydning og klargøring til fest om aftenen. Der skulle afleveres bøger, ryddes op i kasser og samles sammen, så klasseværelserne kunne bruges til overnatning senere på dagen efter den store sommerfest. De ældste børn var nu også kommet hjem fra lilleskolefestival og havde stor lyst til at fortælle alle os andre om deres oplevelser, så nu er der nok flere, der går og glæder sig til, at det bliver deres tur til at komme af sted.

Lige før sommerfesten var der dimission for 9. klasse og deres familier hjemme i Vibekes B&B (tak for husly, Vibeke!), hvor der blev overrakt afgangsbeviser og holdt de fineste taler både af børn og voksne. Og så var der jordbær og bobler og blomster!

Sommerfesten var den hyggeligste fest med masser af børn og deres søskende og forældre, taler, sang og optræden og grillmad i haven. Til sidst blev forældre og søskende sendt hjem, så de børn, der havde lyst, kunne overnatte på skolen. Heldigvis var der mange, der havde lyst, og der var et leben overalt og masser af pyjamaspartyhygge.

Fredagen bød på dejlig morgenmad til alle skolens børn og voksne – Dennis havde bagt lækre boller, og dem kunne vi lide! Da vi havde stillet vores sult, gik vi spisesalen og holdt en lang sommersamling, hvor der blev sagt farvel til de børn, der ikke kommer tilbage til skolen efter sommerferien, og hvor vi sang løs af alle vores yndlingssange.

Efter endt samling skulle der gøres rent for sidste gang i dette skoleår, og så skyndte vi os på boldbanen, hvor 9. klasse fik læsterlige tæv i rundbold af skolens voksne, der til lejligheden havde klædt sig på i deres pæneste tøj.

Da 9. klasse havde indset deres nederlag, gik vi hjem til skolen for at synge om, hvad vi dog skulle gøre med de frække unger i sommerferien, og der var da også et par ideer til, hvad vi skulle gøre med de frække voksne i samme periode. Vi er ret sikre på, at hele Onsbjerg også ved det nu, for der blev sunget igennem.

Til allersidst lavede vi en stor krammecirkel i skolens have, så vi alle kunne give hinanden et sommerkram og ønske god sommerferie til hinanden. En dejlig start på sommerferien!

Tak for i år til alle, der har haft med skolen at gøre i dette det første af dens formative år. Tak især til jer, der har hjulpet og bidraget på mange forskellige måder, og til jer, der har vist os tillid, selvom mange ting har været nye, mærkelige eller svære. Og så er den største tak selvfølgelig rettet mod alle de skægge, skøre, kloge, seje, søde og dejlige børn, som hver dag giver os alle lyst til at være lige her på Samsø Frie Skole.

GOD SOMMERFERIE – vi ses igen 12. august.